Integrace dětí s jazykovými a kulturními odlišnostmi
Pracovní list
Pro následnou práci s dětmi po edukativním představení
TÉMA Integrace dětí s jazykovými a kulturními odlišnostmi
PŘEDCHÁZEJÍCÍ EDUKATIVNÍ PŘEDSTAVENÍ Budu tady doma?!
ČASOVÁ DOTACE 45 minut
Cíle
- Uvědomění si přínosů a obtížností, které nám příchod ukrajinských dětí přinesl
- Posílit schopnost spolupráce v týmu
- Uvědomení si důležitosti vzájemné podpory
Aktivita 1 Brainstorming viděného
Navázání na zážitek, oživení tématu
Časová dotace aktivity 5 minut
Průběh aktivity
Děti sdílejí, co si z programu zapamatovaly, co je první napadá, učitel vše zapisuje na tabuli.
Pokud děti nezmíní něco podstatného, učitel to sám doplní:
- tolerance, podpora
- důležitost domova, rodiny
- pocity vykořenění, ztráta
Aktivita 2 Práce ve skupinách po cca pěti dětech
Časová dotace aktivity 10 minut
Průběh aktivity
Ve skupinách mají děti za úkol sepsat změny, které se od příchodu ukrajinských dětí udály:
- Co se u nás ve třídě změnilo.
- Co je teď lepší, co jsme se naučili, v čem jsme se posunuli.
- Co se naopak zhoršilo, co se nám nedaří, v čem se necítíme dobře
Každá skupina si zvolí jednoho zapisovatele, jednoho mluvčího. Tato aktivita může generovat témata, na kterých může učitel s dětmi pracovat, například v následných třídnických hodinách.
Aktivita 3 Prezentace práce ve skupinách
Časová dotace aktivity 10 minut
Průběh aktivity
Mluvčí každé skupiny přednese ostatním, k čemu skupina dospěla. Učitel shrne spolu s dětmi, na čem se skupiny shodly, co třída vnímá podobně, nebo jestli jsou zde naopak nějaké výrazné odlišnosti.
Aktivita 4 Zveleb naši třídu
aneb aktivita na posílení spolupráce – když se vzájemně podpoříme, tak jde vždycky všechno líp
Časová dotace aktivity 15 minut
Cíle a témata Zkusit si vlastními slovy popsat, v čem spočívá převzít odpovědnost za prostřední, ve kterém společně trávíme čas
Průběh aktivity
Počítejte s 5 minutami na vysvětlení aktivity, 5 minut na její realizaci a 5 minut na reflexi.
- Každý dostane kartičku s úkolem, který má ve stanoveném limitu splnit. Nikdo nikomu neukazuje, co má za úkol, ani jak k němu chce přistoupit. Každý sám za sebe ve stanoveném čase splní svůj úkol nejlépe, jak dovede.
- Na všech kartičkách je stejný úkol: " Zveleb (uprav) naši třídu tak, abychom se tu cítili o poznání příjemněji". Můžete zvolit i jakýkoliv jiný obdobný úkol.
- Poté se hádá, kdo měl jaký úkol a jak se s ním kdo vypořádal.
- Trik je v tom, že všichni mají stejný úkol. Tím se projeví rozdílné přístupy, vedoucímu ke stejnému cíli.
Reflexe aktivity
- Kdy jste prokoukli, že mají všichni ten samý úkol?
- Cítíte se teď ve třídě lépe?
- Co dalšího může každý z nás během školního roku dělat, aby nám tu spolu bylo lépe?
V reflexi můžeme zmínit, že stejně tak, jako se můžeme starat o materiální, fyzické prostřední, může každý z nás přispět i ke zlepšení toho "nehmotného" prostředí, tedy atmosféry, klimatu třídy.
- Co může každý z nás udělat pro to, abychom se tu společně cítili dobře, na úrovni vztahů?
Aktivita 5 Závěrečná celková reflexe
Časová dotace aktivity 5 minut
Průběh aktivity
Společná reflexe celého programu v rámci třídy, stručné sdílení dojmů mezi dětmi a reflexe nově nabytých znalostí a dovedností