Metodika > Integrace dětí
Metodika pro pedagogy

Třídnické hodiny

na téma integrace dětí s jazykovými a kulturními odlišnostmi

Obsah

 

Smysl třídnických hodin

Doporučené uspořádání

Prostor

Komunitní kruh

Doporučená struktura třídnických hodin

Hlavní aktivita, téma

Závěrečná reflexe, uzavření

 

ŠABLONY TŘÍDICKÝCH HODIN

TH 1 - Kdo jsem já, kdo jsi ty?

Posíláme tlesknutí

Vizitka

Další možné otázky k reflexi

TH 2 - Aby nám tu bylo dobře

Házíme míčkem

Poznámka

Desatero

Možné otázky k reflexi

TH 3 -  Jací jsme?

Házíme míčkem v kruhu

Písmenko za odpověď

Osobní krabička

TH 4 - Učíme se spolupráci

Mravenci

Stavba věže z kostek

Otázky k reflexi

TH 5 - Vnímáme sami sebe i ty druhé

Házíme míčkem

Lovci

Poznámky

Reflexe

TH 6 - Táhneme za jeden provaz

Vpravo, vlevo

Řady podle...

Otázky k reflexi

TH 7 - Vnímám tebe, poznávám sebe

Posíláme dupnutí

Kdo vede?

Vytváříme sochu

Otázky k reflexi

TH 8 - Společně to dokážeme!

Počítání se zavřenýma očima

Přechod řeky

Otázky k reflexi

TH 9 - Utváříme společnou budoucnost

Upíři

Fotografie ze školního výletu

Otázky k reflexi

TH 10 - Co nás spojuje?

Náčelník

Beruška

Otázky k reflexi

TH 11 - “MY” je víc, než “JÁ”

Živý had

Zrcadlo

Slepenina

Otázky k reflexi

TH 12 - Co nám pomáhá

Mrkaná

Strom třídy

Otázky k reflexi

Poznámka

 

 

 

Smysl třídnických hodin

Třídnické hodiny jsou společný prostor pro třídu a jejího třídního učitele. Je to čas, ve kterém má třídní učitel možnost vytvářet důvěrný a bezpečný vztah se žáky i mezi žáky navzájem.

Aby se děti i učitel ve třídě cítili dobře a uvolněně, je třeba na tom vědomě pracovat. Nestane se to jen tak samo sebou. Zásadní je respektující přístup třídních učitelů a jejich osobní motivace pro takový druh práce se žáky.

Jedná se zejména o trénink tzv. měkkých dovedností jako jsou komunikace, schopnost spolupráce, sebereflexe, skupinové řešení problémů, schopnost vyjádřit svůj názor a pocity atd. To vše by se mělo dít v atmosféře vzájemného respektu a bezpečí.

Každou změnu kolektiv třídy vnímá a má na něj velký vliv. Takovou změnou je i příchod nových žáků z Ukrajiny. Je to náročná situace pro všechny zúčastněné, nejen pro děti z Ukrajiny, ale i pro ty, kteří už ve třídě jsou a zejména také pro všechny učitele. Mění se konstelace třídy a musíme hledat nové nástroje a způsoby, jak nové členy kolektivu navzdory jejich jazykovým bariérám zapojit do vzdělávacího procesu. Což je úkol velmi nelehký a neexistuje na něj jeden správný návod.

Věříme, že jednou z cest je právě využití třídnických hodin k postupnému zapojování nových žáků a upevňování vztahů v nově proměněném kolektivu. A to díky použití různých prožitkových technik a aktivit, ve kterých si žáci mohou prožít danou situaci nejen na mentální úrovni, ale i na té emoční a fyzické.

Nabízíme vám 12 ukázkových třídnických hodin, které jsou zaměřené zejména na poznávání a tmelení kolektivu. Protože čím lépe se známe, tím jednodušší je se vzájemně respektovat a udržovat nebo vytvářet hodnotné a zdravé vztahy.

 

 

Doporučené uspořádání

 Prostor

Nemalou roli při třídnických hodinách hraje prostor, ve kterém se odehrávají. Velmi vhodné je uspořádání třídy (případně jiného prostoru) tak, abychom měli dostatek volného místa, a také abychom se i změnou uspořádání místnosti naladili na jinou formu komunikace, než na jakou jsme zvyklí v běžných hodinách. Tedy pokud nemáme jinou možnost, dát lavice a židle ke stěnám místnosti.

 

 Komunitní kruh

Nejefektivnější formou sezení je pak takzvaný komunitní kruh. Jde o společné sezení všech členů třídy, které navozuje velmi efektivní způsob budování bezpečného prostředí, podporuje soudržnost a sounáležitost třídy, přispívá k rozvoji vztahů a rozvíjí emocionální i sociální dovednosti dětí.

Je ale třeba mít na paměti, že sezení v komunitním kruhu není samozřejmostí a děti se ho postupně společně učí, zvlášť pokud na to nejsou běžně ve škole zvyklé. Dbáme postupně na to, aby byl tvar opravdu pravidelný kruh, bez nepravidelných mezer, aby všechny děti seděli směrem dovnitř apod. Pro některé děti může být takové sezení v kruhu velmi nepříjemné, náročně a je tedy potřeba postupně a trpělivě společně s dětmi pracovat na tom, aby všichni žáci třídy byli součástí tohoto kruhu.

Ke komunitnímu kruhu také patří základní čtyři pravidla:

Mluví vždy jeden - můžeme zvolit “mluvící symbol” např. míček, kamínek

Každý má právo nemluvit, aniž by musel vysvětlovat své důvody

Vzájemná úcta - všichni mohou otevřeně vyjadřovat své názory a emoce, zároveň se učíme nezraňovat druhé, nekritizovat, neshazovat, neposmívat se.

Právo na soukromí - vše co se v komunitní kruhu řekne, nesmí být zneužito nebo sděleno dalším lidem mimo kruh. Pokud budu chtít sdílet mimo kruh, mohu popsat své osobní vnímání, bez použití konkrétních jmen

 

 

Doporučená struktura třídnických hodin

 Úvod, naladění, rituál

Je dobré každou třídnickou hodinu začínat nějakým malým rituálem nebo nalaďovací aktivitou, která nám zvědomí, že vstupujeme do prostoru třídnické hodiny, který je odlišný od klasického vyučování. Může to být např. společný pokřik, gesto, zvoneček, vždy stejná úvodní aktivita, tanec na jednu písničku.

Je také dobré na začátku zjistit, jak na tom skupina je , dát prostor pro sdílení, s čím na TH přicházím, jakou mám náladu.

Můžeme použít jednoduché a rychlé techniky:

PALCE  Palec nahoru znamená je “mám se skvěle, těším se”.. palec dolů “mám špatnou náladu, nejradši bych tu nebyl/la”, palec v poloze “mezi” znamená “je mi to spíš jedno, necítím se ani výrazně špatně, ani nijak zvlášť natěšeně”

ŠKLÁY  U země je 0 % a v úrovni nosu je 100 %, necháme žáky zavřít oči a každý si nastaví palec/škálu podle sebe, pak společně oči otevřeme a podíváme se, jak na tom jsou ostatní. Můžeme nechat sdílet několik žáků s extrémními polohami, proč to tak mají.

KARTY  Použijeme Dixit, Karty emocí apod. Rozmístíme po zemi a každý žák si vybere kartu, která vystihuje, jak se zrovna cítí, s čím na hodinu přichází. Pak sdílíme v kruhu, buď všichni nebo jenom několik žáků. Jedná se o delší aktivitu, je třeba počítat s dostatečnou časovou dotací

SMAJLÍCI Máme připravené tři smajlíky (smějící se, neutrální a mračící se/smutný), buď nakreslené na tabuli/flipchartu nebo na jednotlivých kartičkách. Žáci buď ukazují jeden po druhém na tabuli/flipchart nebo pošleme kartičky po kruhu a každý ukáže odpovídajícího smajlíka.

  

Hlavní aktivita, téma

Stěžejní téma nebo aktivita, které se chcete věnovat.

Je dobré mít připravený program a zároveň vždy počítat s tím, že se hodina může ubírat i úplně jiným směrem. Žáci mohou přijít s nějakým problémem nebo tématem k řešení nebo se může objevit něco důležitého během úvodního sdílení. Nebo se prostě vámi vybraná aktivita nesetká s nadšením žáků a vy budete muset trochu improvizovat.

Buďte na sebe laskaví a nechte si prostor na to, že hodina nemusí být vždy skvěle podařená a s nějakým “velkým” a důležitým výstupem.

 

 

Závěrečná reflexe, uzavření

Často na závěrečnou reflexi nezbývá moc času. Ale je to velmi důležitá část, kterou bychom se měli snažit vždy zařadit, i když třeba jen krátce.

Je to totiž ten zásadní učící moment, kdy pomáháme dětem uvědomit si, co vlastně prožili, jaké to pro ně bylo, co si z toho odnášejí a kde to mohou použít příště.

Dobře odvést reflexi je dovednost, kterou je třeba trénovat a je možné, že se v tom zpočátku nebudete cítit jistě a sebevědomě. To vůbec nevadí.

U námi nabízených aktivit máte vždy návrh na otázky k reflexi a také u jiných dostupných materiálů k vedení třídnických hodin bývají součástí popisu aktivit.

 

 

 

Šablony třídnických hodin

Časová dotace pro jednu třídnickou hodinu: 45 minut

 

TH 1 - Kdo jsem já, kdo jsi ty?

Posíláme tlesknutí

Časová dotace: 10 minut

Cíle a témata: Sjednocení a naladění skupiny

Cílová skupina: 1. a 2. st.

Všichni stojí v kruhu, učitel pošle po kruhu tlesknutí na jednu stranu.

Snažíme se o plynulost, stejný rytmus.

Můžeme začít pomalu, když se daří, můžeme zkusit zrychlovat až na maximum. Také můžeme nečekaně měnit směr.

 

Vizitka

Časová dotace: 35 minut

Cíle a témata:

  • Představení se ostatním spolužákům netradičním způsobem
  • vzájemné naslouchání

Pomůcky:

  • papíry A4
  • psací a výtvarné potřeby
  • flipchart / tabule / velký arch papíru na učitelovu vizitku
  • dopředu připravené obrázky jídel, zvířat, ročních období apod. (není nutné)

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Učitel uvede aktivitu: Vytvoříme si každý vizitku, abychom se o sobě něco více dozvěděli.

Učitel kreslí na flipchart/tabuli svou vizitku a komentuje ji. Doprostřed napíše své jméno, do jednoho rohu oblíbené jídlo, do druhého oblíbený koníček, do třetího oblíbené zvíře, do čtvrtého roční období, ve kterém se narodil. Popisy může doplňovat obrázky nebo fotkami.

Učitel rozdá žákům papíry a vyzve je, aby si každý vytvořil vlastní vizitku. Když mají žáci vizitky vytvořené, učitel se podle své vizitky představí. Pro žáka s OMJ napíše na tabuli/flipchart základní fráze:

  • Jsem/jmenuji se...
  • Rád...
  • Narodil jsem se na/v...
  • Mám rád...
  • Moje oblíbené zvíře je...

Poté vyzve ostatní žáky, aby vstali a vzájemně se představovali ostatním. Nejdříve ale představování sám názorně předvede s jedním nebo dvěma žáky.

Učitel vyzve žáky, aby si mezi sebou vizitky vyměnili.

Učitel se zeptá: Co zajímavého jste se dozvěděli o spolužácích? Každý žák řekne jednu věc z vizitky, kterou má u sebe, řekne, komu patří, a přitom připevňuje vizitku na tabuli/flipchart.

Žák s OMJ nejdříve pozoruje ostatní, z toho pochopí, co má dělat. Poté se také zapojí.

Je možné také zvolit variantu galerie – tj. každý žák položí svou vizitku na židli tak, aby si ji mohli ostatní prohlédnout před reflexí.

 

Další možné otázky k reflexi

  • Co vás nejvíce překvapilo?
  • Co jste o někom ze spolužáků nevěděli?
  • S kým máte něco společného?

 

 

TH 2 - Aby nám tu bylo dobře

Házíme míčkem

Časová dotace: 10 minut

Cíle a témata:

  • opakování všech jmen ve skupině
  • trénink pozornosti a koncentrace

Pomůcky: tenisový nebo jiný míček či balón

Cílová skupina: 4. - 9. třída

Stojíme v kruhu, ten, kdo začíná, má míček v ruce. Než míček hodí dalšímu spolužákovi, řekne nahlas a zřetelně svoje jméno a všichni ostatní ho zopakují. Pokračujeme, až míček obejde všechny žáky v kruhu. Ten, kdo už míček obdržel, může si třeba zkřížit ruce na prsou, aby bylo zřetelné, že už míček měl.

V druhém kole můžeme říct svoje jméno a přídavné jméno, které začíná na stejné počáteční písmeno. Př.: pilný Petr, veselá Veronika, laskavá Lenka.

Žákům s OMJ může skupina pomoci přídavné jméno najít.

Poznámka: Tato aktivita se dá zařazovat i opakovaně s různými variacemi.

  

Desatero

Časová dotace: 35 minut

Cíle a témata:

  • nastavení společných dohod pro bezpečné fungování třídy
  • trénink diskuse, naslouchání a tvoření kompromisu

Pomůcky:

  • papíry A4
  • psací potřeby
  • flipchartový nebo jiný velký papír na závěrečné Desatero

Cílová skupina: 5. - 9. třída

Učitel s žáky otevře debatu na téma zásady společného fungování s žáky s OMJ tak, aby nám všem bylo ve třídě dobře. Žáci dostanou instrukce, aby každý jednotlivec sám za sebe napsal 3 zásady, které jsou pro něj důležité, pro hladké začlenění dětí s OMJ do kolektivu třídy.

Pak žáky spojíme do dvojic a společně se musejí shodnout na 4 zásadách, čtveřice na 7 zásadách, dvě čtveřice na 8 zásadách a tři čtveřice dohromady vyberou 10 finálních zásad.  Podle počtu žáků ve třídě slučujte skupinky tak, aby na konci byly dvě velké skupiny, každá s 10 zásadami.

Každá skupina odprezentuje svůj výsledek. Ty zásady, na kterých se obě skupiny shodli, můžeme rovnou zapsat na společný flip. Zbytek napíšeme na tabuli a odhlasujeme ty zbývající, podle toho, kolik nám jich chybí do Desatera.

Každý žák má tři hlasy, které může přidělit každý zvlášť nebo všechny k jedné zásadě. Sečteme hlasy a vybereme ty zásady, které jich měly nejvíc.

Pokud máte ve třídě více dětí s OMJ, mohou vytvořit samostatnou skupinku, která jednotlivé zásady diskutuje společně v rodném jazyce a na závěr je přeloží pomocí překladače (?) do čj.

Poznámka: Tato aktivita může být časově náročnější a je dobré dát žákům dostatek času na promyšlení. Můžete jí tedy rozložit i do více třídnických hodin.

 

Možné otázky k reflexi:

  • Jak jste spokojeni s výsledným Desaterem?
  • Jak budeme postupovat, když se Desatero nebude dodržovat? (obsáhlé téma, které můžete otevřít a věnovat mu čas na jedné z dalších TH)
  • Jaké pro vás bylo domlouvání ve skupinách?
  • Co bylo nejtěžší?

  

TH 3 -  Jací jsme?

 Házíme míčkem v kruhu

Časová dotace: 15 min

Cíle a témata:

  • trénink pozornosti a ohleduplnosti k ostatním
  • procvičení motoriky
  • vnímání skupiny jako spolupracujícího celku

Pomůcky: tenisáky nebo jiné míčky či balónky

Cílová skupina: 4. - 9. třída

Účastníci stojí v kruhu a jeden dostane míček, tento žák si pak vybere kohokoliv z kruhu a míček mu hodí, ten si vybere někoho jiného a míček mu opět hodí. Kdo už měl v ruce míček, tak zvedne ruku (nebo zkříží ruce na prsa), aby bylo vidět, že se mu už nemá házet. Jakmile míček vystřídá všechny účastníky, vrací se k prvnímu. Tímto prvním kolem se vytyčila trasa míčku, a každý si nyní musí pamatovat, od koho míček dostává a komu ho hází.

Při nácviku je důležité dbát na to, aby se děti učily, že správně hodit a chytit míček je záležitostí obou dvou lidí. Dejte si čas i na natrénování hodů a chystání ve dvojicích. Tímto končí vytyčení trasy a zkoušení.

Nyní se snažte co nejdéle udržet jeden, dva a nakonec tři míčky ve vzduchu, pohybující se po vytyčené trase.

To znamená, že první hráč hází míček a po drobném odstupu hází stejnou trasou ještě druhý a třetí. Důležité je, aby děti dávaly pozor, kde jaký míč letí, sledovaly, od koho jim míč přichází a jestli se ten, komu ony hází, dívá.

Cílem je udržet míčky bez spadnutí co nejdéle (rekord je asi 10 minut). Většinou je to náročné a vydržet dvě minuty je skvělý výsledek.

 

Písmenko za odpověď

Časová dotace: 15 min

Cíle a témata:

  • ujasnění si formy jmen, kterou moji spolužáci preferují
  • možnost hlubšího poznání se
  • interakce napříč skupinou

Pomůcky:

  • kancelářské nebo jiné vizitky
  • fixy / psací potřeby

Cílová skupina: 3. - 9. třída

Všichni mají vizitku a fix. Na vizitku si každý lehce tužkou napíše své jméno tak, jak chce, aby ho ostatní oslovovali. Po zahájení cvičení si každý najde spolužáka / spolužačku do dvojice a vzájemně si položí jednu otázku. Spolužák / spolužačka na ni může, ale nemusí odpovídat, je to vlastní volba. Za odpověď mu ale tazatel/ka napíše (zvýrazní fixem) jedno(další) písmenko jeho/jejího jména na vizitku.

Poté si vyhledají někoho dalšího do dvojice a hra pokračuje, dokud všichni nemají na vizitce napsané (obtažené) celé své jméno.

Poznámka: Vizitky můžeme zachovat, používat je vždy při třídnických hodinách nebo si je dát na společnou nástěnku jako “obraz” naší třídy.

 

Osobní krabička

Časová dotace: 15 minut

Cíle a témata:

  • představení se ostatním netradiční, kreativní formou
  • trénink naslouchání a pozornosti
  • hlubší poznání spolužáků ve třídě

Pomůcky: Pozn.: každý si svoji krabičku připravuje sám doma

  • krabice od bot nebo jiná vhodná krabice
  • různé dekorativní a výtvarné potřeby
  • osobní předměty, které mě vystihují

Cílová skupina: 3. - 9. třída

V první třídnické hodině začíná s krabičkou učitel, na další třídnické hodiny si krabičku připraví vždy tři žáci.

Do krabice si dopředu připraví několik osobních předmětů, které ho nějak charakterizují. Krabici může i nějak ozdobit, vyhrát si s tím. Krabici v kruhu před všemi otevře. Ostatní hádají, jak jednotlivé předměty danou osobu charakterizují. Poté osoba, která krabičku připravila, vysvětluje svou motivaci.

Ostatní se mohou doptávat, na to, co je ohledně předmětů a krabičky ještě zajímá.

Jednotlivé předměty se následně napíšou na tabuli, společně je pak můžeme vyslovit. Žáci s OMJ mohou přidat, jak se daný předmět řekne v jejich jazyce - všichni opakují.

 

 

TH 4 - Učíme se spolupráci

 Mravenci

Časová dotace: 15 minut

Cíle a témata:

  • hledání společné strategie
  • trénink pohotovosti a rychlosti reakcí
  • nácvik zvládání impulzivity a zbrklosti

Pomůcky: židle

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Každé dítě umístí ve volném prostoru svojí židli tak, aby byl celý prostor rovnoměrně zaplněný. Jeden hráč se stane mravencem a velmi malými krůčky se pohybuje v prostoru mezi židlemi a jeho cílem je sednout si na volnou židli. Všichni ostatní sedí na svých židličkách a jejich úkolem je vždy postupným přesouváním obsadit volnou židli, ke které mravenec směřuje. Mravenec se nejen pohybuje pomalu, ale také si pomalu sedá, snaží se o pomalé pohyby. Pokud se někdo zvedne ze své židle, nesmí si už sednout zpět, ale musí se přesunout na židli jinou. V okamžiku, kdy se mravenci podaří sednout na prázdnou židli, ten, kdo na ní seděl před mravencem poslední, stává se novým mravencem.

Reflexe:

  • jakou strategii jste jako skupina volili?
  • jaké to pro vás bylo v roli mravence?
  • bylo těžké dodržovat pravidla?

  

Stavba věže z kostek

Časová dotace: 30 min

Cíle a témata: nácvik kooperativních a komunikačních dovedností

Pomůcky:

  • dostatek dřevěných kostek stejné velikosti
  • gumička, provázky dlouhé cca 1.5 m
  • kooperativní sada (např. https://www.detskahra.cz/kooperacni-hra-postav-vez-/)

Cílová skupina: 3. - 9. třída

Každé družstvo má k dispozici 10 dřevěných kostek a k nim nástroj na přenos kostek – gumičku ovládanou 1,5 dlouhými provázky (podle počtu dětí ve skupině). Cílem je postavit z kostek co nejvyšší věž.

 

Otázky k reflexi:

  • Jak vám šla domluva během stavění věže?
  • Byl tam někdo, kdo to řídil?
  • Co se vám dařilo/nedařilo?

 

 

 TH 5 - Vnímáme sami sebe i ty druhé

 Házíme míčkem

Časová dotace: 15 min

Cíle a témata:

  • nácvik vyjadřování sebe sama
  • koordinace a pozornost

Pomůcky: tenisák nebo jiný míček či balón

Cílová skupina: 3. - 9. třída

Stojíme v kruhu. Ten, kdo začíná, má míček v ruce. Řekne svoje jméno a něco, co má rád/ co mu jde (př.: Jana, mám ráda čokoládu/ Pavel, umím jezdit na snowboardu apod.)

Poté hodí míček někomu dalšímu a ten pokračuje stejným způsobem. Kdo už míček obdržel, může třeba zkřížit ruce na prsou, aby bylo jasné, že už míček měl.

Ve druhém kole můžeme říkat jméno a něco, co naopak rádi nemáme/ co nám nejde (př.: Lucka, nemám ráda pavouky/ Honza, neumím uvařit ani čaj apod.)

 

Lovci

Časová dotace: 25 minut

Cíle a témata:

  • nácvik naprostého ztišení se
  • trénink vnímání sebe i prostoru bez možnosti vidění
  • koordinace a pohyb

Pomůcky: šátek na oči

Cílová skupina: 3. - 9. třída

Celá třída stojí v kruhu a tvoří tak pomyslnou a bezpečnou hranici hracího území. Dovnitř kruhu jdou dva hráči. Jeden má zavázané oči a jeho úkolem je chytit druhého hráče uvnitř kruhu.

Hráči začínají uprostřed kruhu, stojící zády k sobě. Po signálu udělají každý několik kroků směrem od sebe a lov může začít.

Ostatní žáci stojící v kruhu jsou v naprosté tichosti a nijak průběh hry nekomentují ani nevydávají žádné jiné zvuky. Pokud se k nim nevidící hráč přiblíží, jemně ho dotykem usměrní směrem zpátky do kruhu.

Druhý hráč, který vidí, má za úkol se nenechat od slepého chytit. Zároveň může v průběhu hry nevidoucímu hráči dávat různou zvukovou nápovědu (slabě zakuká, nebo poklepe nohou o zem apod.) V okamžiku, kdy slepý lovec chytí vidoucího, dvojice si vymění role.

 

 

Poznámky

  • Nabádáme žáky, aby vnímali, jak se cítí v roli “loveného” a “lovce”. Jaké to je, řídit se jen svým sluchem a instinkty.
  • Tato aktivita také slouží k tréninku ztišení se udržení pozornosti k tomu, co se právě děje.

 

Reflexe:

Vyzvěte žáky, aby mimikou nebo postojem těla vyjádřili, jak se cítili v roli lovce a pak toho, kdo je lovený. Vždy jim dejte chvilku na rozmyšlení a pak v jeden okamžik všichni najednou předvedou. Necháme je chvíli v daných pozicích a vyzveme je, ať se rozhlédnou po třídě, jak to vnímali ostatní.

 

 

TH 6 - Táhneme za jeden provaz

 Vpravo, vlevo

Časová dotace: 10 minut

Cíle a témata: poznání toho, co máme společného

Pomůcky: lano nebo papírová lepící páska na rozdělení místnosti, ale není nutné

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Rozdělíme prostor třídy na dvě pomyslné poloviny - pravou a levou.

Pak učitel vyvolává: Kdo má raději psy jde vlevo, kdo kočky, jde vpravo. V každé skupině necháme žáky chvíli popovídá o tom, proč si vybrali tuto skupinu. Učitel může pokračovat dalším výběrem:

  • Kdo má raději léto/ zimu
  • Kdo má raději vítr/ déšť
  • Kdo má raději komedie / horor, drama, thriller
  • Kdo má raději pizzu / hranolky…

 

Řady podle…

Časová dotace: 20 min

Cíle a témata:

  • spolupráce beze slov
  • hlubší poznání spolužáků

Pomůcky: můžete použít lano nebo papírovou lepící pásku na vyznačení linie, na které mají děti řadu stavět

Cílová skupina: 3. - 9. třída

Vysvětlete žákům, že mají za úkol seřadit se do řady podle jednoho z kritérií. V průběhu aktivity žáci nesmějí mluvit, mohou se domlouvat pouze gesty nebo mimikou.

Postupně sdělujte zadání a nechte žáky, aby vytvořili řadu podle:

  • začátečního písmena křestního jména (podle abecedy)
  • příjmení (podle abecedy)
  • data narození
  • barvy očí (od nejsvětlejších po nejtmavší)
  • velikosti domácího mazlíčka atd.

 

Otázky k reflexi:

  • Jaká řada pro vás byla nejtěžší a proč?
  • Jak se vám dařilo se domlouvat beze slov?
  • Co z toho můžete využít v každodenním životě ve třídě?

 

 

TH 7 - Vnímám tebe, poznávám sebe

 Posíláme dupnutí

Časová dotace: 5 min

Cíle a témata:

  • rozehřátí
  • spolupráce
  • zvýšení vzájemné citlivosti

Pomůcky: žádné

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Všichni stojí v kruhu, učitel pošle po kruhu dupnutí jednou a pak druhou nohou na jednu stranu. Žák stojící vedle posílá stejným způsobem (každý dupne nejdřív jednou, pak druhou novou ve vybraném směru). Snažíme se o plynulost, stejný rytmus.

Můžeme začít pomalu, když se daří, můžeme zkusit zrychlovat až na maximum. Také můžeme obrátit směr.

 

Kdo vede?

Časová dotace: 15 min

Cíle a témata:

  • sjednocení a naladění skupiny
  • spolupráce
  • cvičení se v koncentraci a pozornosti

Pomůcky: žádné

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

 Všichni hráči si stoupnou do kruhu. Jeden dobrovolník jde za dveře. Hráči v kruhu se domluví, kdo bude ten, který určuje pohyb všem ostatním. Poté se vrátí dobrovolník, stoupne si doprostřed kruhu. Skupina opakuje pohyby po vedoucím hráči tak, aby dobrovolník pokud možno nezjistil, kdo je tím vedoucím. Pohyby mohou být velice jemné, tak aby ostatní mohli co nejvíce plynule navazovat a tím ztížit hráči uprostřed jeho hádání.

Je také vhodné dát hráči, který hádá jen tři pokusy na uhodnutí správného vedoucího. Hrajeme několikrát, tak, aby se vystřídalo více žáků.

 

 Vytváříme sochu

Časová dotace: 20 min

Cíle a témata:

  • spolupráce ve dvojicích beze slov
  • vidění toho, na co se díváme
  • vizuální dialog/neverbální komunikace
  • citlivost
  • koncentrace

Pomůcky: žádné

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Žáci vytvoří dvě řady tak, aby stáli naproti sobě. V jedné řadě jsou “sochaři”, v druhé stojí “hrouda hlíny”.

Sochaři na pokyn učitele začnou tvarovat sochu na téma, které zadává učitel (např. poslední den prázdnin, odjezd na tábor, loučení s nejlepším kamarádem apod.). Vše probíhá beze slov. Sochař posunuje části těla svého partnera do zvolené polohy, ve které jeho partner (hlína) zůstává.

Sochař nemůže použít své tělo jako příklad, tedy nemůže sám ukázat, jakou podobu chce vytvořit a co chce vyjádřit. Pracuje pouze dotykem - sochař musí své dílo tvarovat a hníst do nejmenších detailů sám.

Po každém jednom tématu zadaném učitelem sochy vydrží ve své poloze vytvarované sochařem a sochaři si chvíli prohlížejí vystavená díla. Poté si dvojice vymění role. Hlína se stává sochařem a naopak.

Učitel zadá nové téma a sochaři se opět pustí do díla. Je také možné, pokud to učitel vyhodnotí jako přínosné, vyměnit partnery.

  

Otázky k reflexi:

  • Která role vám byla příjemnější?
  • Bylo to pro vás společné tvoření obtížné, v čem přesně a proč?
  • Jak na vás působilo ticho, během kterého jste tvořili?
  • Co z toho můžete použít, vyzkoušet v běžném životě?

  

 

TH 8 - Společně to dokážeme!

 Počítání se zavřenýma očima

Časová dotace: 10 min

Cíle a témata:

  • sjednocení a naladění skupiny
  • spolupráce
  • zvýšení vzájemné citlivosti

Pomůcky: žádné

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Požádejte žáky, aby se zklidnili a všichni zavřeli oči. Vysvětlete zadání. Úkolem je napočítat nahlas ve skupině do dvaceti.

Není však možné počítat popořadě, například podle toho, kdo kde sedí. Nikdo nesmí říci naráz více než jedno číslo. Musí počkat, až zazní alespoň jedno číslo od někoho jiného. Pokud současně zazní hlas dvou či více lidí, musí skupina začít počítat znovu od jedničky.

Hra končí tehdy, když se skupině podaří bez zaškobrtnutí vyjmenovat čísla od 1 do 20.

Pro žáky s OMJ můžeme před aktivitou společně zopakovat čísla od 1 do 20 nebo jim je napsat na tabuli, na kterou se mohou během hry dívat.

  

Přechod řeky

Časová dotace: 30 min

Cíle a témata:

  • spolupráce
  • zvýšení vzájemné citlivosti
  • rozvoj tvořivosti
  • pozitivní motivace prostřednictvím společného úspěchu

Pomůcky: takový počet židlí, kolik je žáků

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Jako skupina má třída za úkol překonat vyznačený prostor (třídu, chodbu apod.), který představuje divokou řeku plnou krokodýlů, jen za pomocí židlí. Nikdo z nich se nesmí dotýkat země nebo po ní chodit.

Aktivita začíná tak, že každý žák stojí na svojí židli, bez bot, na jedné straně řeky. Vezme jednu židli a umístí ji na jeden břeh řeky (kraj třídy, konec školní chodby apod.). Zároveň je jasně vyznačená hranice druhého břehu, kam se potřebují dostat. Celá akce musí probíhat za úplného ticha, bez sebemenších zvuků a hluků. Pokud se nějaký zvuk ozve, krokodýl (učitel, asistent) odebírá jednu židli.

Můžete dát skupině malou chvíli na promyšlení strategie nebo rovnou začít. Úspěšná strategie je taková, že se postaví více žáků na jednu židli a ty volné posílají dopředu, čímž vytvoří bezpečnou cestu až na druhý břeh. Žáci zpočátku dost hlučí a je dobré jim odebírat židle za každý malý zvuk, aby si uvědomili, že je třeba postupovat v naprostém tichu. Pokud zpočátku nastavíte příliš volnou normu, těžko to budete v průběhu aktivity měnit. Je třeba brát ohled také na typ židlí, některé jsou opravdu těžké a můžeme tolerovat mírný hluk při jejich pokládání. Je důležité, aby skupina prožila společný úspěch. Pokud se jim první pokus nevydaří, zkuste ještě v té samé hodině nebo při další příležitosti druhý nebo i třetí pokus. Nechte skupinu poučit se z předchozího nezdaru.

 

Otázky k reflexi:

  • V této hře se většinou objeví spoustu emocí, ty je potřeba hned na začátku “odvětrat”, pojmenovat a chvíli se jim věnovat.
  • Jaké to pro vás bylo? Co je nejsilnější pocit/ emoce, kterou teď cítíte?
  • Co se vám při této aktivitě jako skupině dařilo, co vám pomohlo dosáhnout cíle?
  • Co se naopak nedařilo, co byste příště mohli zkusit jinak?
  • Co z toho můžete využít i v jiných situacích ve třídě/ v životě?
  • Koho byste rádi za něco ocenili?

Můžete také pokládat otázky na konkrétní situace, kterých jste si během aktivity všimli.

 

Poznámka

Tato aktivita je jednou z náročnějších. Jak na čas, tak na úroveň spolupráce a bezpečnost. Zvolte ji tedy jenom v případě, že cítíte, že je na to třída připravená a máte vhodný prostor. (dá se využít i školní chodba nebo jiný větší prostor ve škole).

 

 

TH 9 - Utváříme společnou budoucnost

 Upíři

Časová dotace: 10 min

Cíle a témata: sjednocení a naladění skupiny

Pomůcky: žádné

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Všichni stojí v kruhu. Jeden žák se postaví doprostřed a stává se upírem. Upír si vybere oběť: a to tak, že na ni upře svůj pohled a (přiměřeně) pomalu se k ní blíží s rukama nataženýma před sebou. V momentě, kdy se jí dotkne, stává se oběť upírem a upír se postaví na její místo. Ostatní mohou oběť zachránit tak, že řeknou její jméno dřív, než se jí upír dotkne. Její jméno ale musí vyslovit ten, na koho se nebohá oběť prosebně podívá. Pokud je oběť zachráněna, upír se zaměří na někoho jiného. Upírem zůstává, dokud nějakou oběť „neuloví“ dřív, než je zachráněna. Pokud oběť uloví, vymění si role, oběť se stává novým upírem, bývalý upír si stoupne na místo oběti do kruhu.

 

 Fotografie ze školního výletu

Časová dotace: 25 min

Cíle a témata:

  • spolupráce
  • zvýšení vzájemné citlivosti
  • rozvoj tvořivosti
  • společné vytváření pozitivní budoucnosti

Pomůcky: žádné

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Děti se rozdělí na čtyři skupinky, každá skupina má za úkol vytvořit živý obraz (sousoší, živá fotografie) z imaginárního společného výletu “nejlepší okamžik”. To znamená, že se všichni ve skupině musí domluvit na tom, kde přesně jsou, co každá jednotlivá osoba v obrazu přesně dělá (můžeme nejen zobrazovat postavy, ale také věci či zvířata) a co k tomu případně používá (rekvizity je možné použít reálné i imaginární). Nic z toho ale neříkají nikomu z ostatních skupin.

Je důležité dětem zdůraznit, že významnou roli hraje výraz obličeje, který je potřeba udržet po celou dobu představování fotografie ostatním ve třídě. Zároveň je důležité, aby byly všechny postavy pro diváky dobře viditelné, například se nikdo neotáčí k divákům zády, nikdo nikoho nezakrývá směrem k divákům.

Když mají všechny skupiny živou fotografii připravenou, rozdělí se společný prostor na imaginární jeviště a hlediště. První skupina se připraví na jevišti (nejlépe na pokyn učitele) a ostatní diváci v hledišti si nejprve fotografii dobře prohlédnou. Po chvíli začne učitel klást otázky, na které odpovídají pouze diváci. Herci udržují štronzo, doku se diskuse diváků nevyčerpá a učitel nedá pokyn k ukončení. Učitel ještě žáky upozorní, že žádná odpověď není špatná. Zkoumáme, jak na koho fotografie působí, neznamená to, že všichni interpretují zobrazené stejně jako ostatní.

  • V jakém prostředí byla asi fotografie pořízena?
  • Co asi postavy dělají, koho představují?
  • Jak se postavy na fotografii cítí a podle čeho tak usuzujete?
  • Kdyby měla tato fotografie mít nějaký titulek, jak by zněl?
  • Jakou náladu má fotografie?
  • Je na fotografii někdo nešťastný a pokud ano, z čeho tak usuzujete?
  • Je na fotografii někdo šťastný a pokud ano, z čeho tak usuzujete? apod.

Poté, co děti vyčerpají všechny nápady, požádáme tvůrce fotografie a jejich vysvětlení. Srovnáme, zda se diváci trefili, či ne a proč.

 

Otázky k reflexi

  • Jak se vám ve skupině pracovalo?
  • Bylo těžké se domluvit?
  • Co pro vás bylo nejtěžší? Případně s čím jste si hned lehce poradili?
  • Která fotografie by vám jako třídě teď nejvíc prospěla,
  • Můžete něco podobného zažít i bez možnosti společného výletu?

 

 

TH 10 - Co nás spojuje?

 Náčelník

Časová dotace: 10 min

Cíle a témata: rozehřátí, uvolnění, zábava

Pomůcky: žádné

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Stojíme v kruhu a jeden po druhém se na chvíli stane náčelníkem kmene. Kdo je náčelník, udělá krok dovnitř kruhu a umělou řečí a gesty “přednese” kratičkou “řeč”, kterou všichni zopakují.

Zpočátku se děti mohou ostýchat, zdůrazňujeme, že nic není špatně a všechno se počítá. Můžeme hrát více kol nebo hru opakovat v příštích hodinách.

 

Beruška

Časová dotace: 30 min

Cíle a témata:

  • spolupráce ve skupině
  • vnímání toho, co nás spojuje
  • uvědomění si toho, že každý z nás je něčím výjimečný

Pomůcky:

  • dostatečně velké papíry, na které předkreslíme obrysy berušky
  • fixy nebo pastelky pro každou skupinu

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Děti rozdělíme do skupin po šesti. Každá skupina má za úkol nakreslit na dostatečně velký papír (např. A2) společnou berušku a to tak, že do každého ze sedmi puntíků nakreslí něco, co mají rádi všichni v této skupině a shodnou se na tom (např. jídlo, mazlíček, na kterém se shodnou, chození do kina apod.) Takže puntíky berušky představují to, co mají všichni ve skupině společné.

A nyní se ve skupině zaměří na to, co každý jednotlivec má oproti ostatním jedinečného, a to se kreslí ke každé jedné nožičce. (např. jeden ve skupině hraje hokej a žádný jiný v této skupině ne. Nebo jiný chová/má rád pavouky a žádný jiný ve skupině ne apod.). Poté, co mají všechny skupiny svou berušku hotovou, prezentují ji ostatním skupinám.

 

Otázky k reflexi:

  • Bylo pro vás těžké najít, co máte společného?
  • Bylo obtížné najít to, co je pro jedince ve skupině jedinečné?
  • Jak se vám ve skupině spolupracovalo?

 

 

TH 11 - “MY” je víc, než “JÁ”

 Živý had

Časová dotace: 5 min

Cíle a témata:

  • rozehřátí a naladění skupiny
  • spolupráce

Pomůcky: žádné

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Všichni žáci stojí v kruhu, pak se všichni otočí jedním směrem. Spolužák, který je přede mnou je moje důležitá osoba, nikdo jiný mě od této chvíle nezajímá a mým úkole je jen jeho následovat. Učitel jediný před sebou nikoho nemá a je tedy hlavou hada. Začíná se pohybovat nejdřív jen pomalu v kruhu, poté se vydá různě po místnosti a postupně se celý “had” zamotává s tím, že pro každého jednoho hráče je stále důležitý ten před ním, takže se ho snaží následovat tak, aby mezi nimi nebyla nikdy větší mezera a “had” se plynule pohyboval místností.

Celá aktivita se odehrává pokud možno v tichosti, had se pohybuje tiše, aby se co nejvíce mohl nepozorovaně přiblížit své kořisti. Hlava celý pohyb střídavě zrychluje či zpomaluje, může zkusit také couvat.

 

Zrcadlo

Časová dotace: 10 min

Cíle a témata:

  • spolupráce ve dvojici
  • neverbální komunikace
  • zvýšení vzájemné citlivosti
  • soustředění
  • interakce

Pomůcky: žádné

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

 “Hledáme sami sebe v druhých, kteří sami sebe hledají v nás.” A. Boal

Děti se rozdělí do dvojic, postaví se proti sobě. Jeden z hráčů je zrcadlem, druhý původcem pohybu. Ten, který je zrcadlem, má za úkol do nejmenších detailů napodobovat vše, co partner udělá. Musí napodobit sebemenší pohyb, i kdyby to byla jen reakce na svědění. Po chvíli si dvojice vymění role.

 

Slepenina

Časová dotace: 20 min

Cíle a témata:

  • spolupráce
  • skupinová interakce
  • využití představivosti
  • kontakt

Pomůcky: list papíru pro každého hráče (mohou být i popsané), případně kousky novin

Cílová skupina: 1. a 2. stupeň ZŠ

Jeden hráč si stoupne doprostřed volného prostoru. Ostatní hráči se musí dotýkat buď hráče uprostřed, nebo jiných spoluhráčů. Trik je ale v tom, že se nedotýkáme jeden druhého přímo, ale přes papír. Například přijdu k prvnímu hráči, umístím svůj papír na jeho záda a papír držím svým pravým ramenem. Papír nesmí vyklouznout. V okamžiku, kdy už se každý někoho takto dotýká, začne se celá slepená skupinka společně pohybovat. Všechny papíry přitom musí zůstat na svém místě, nesmí spadnout. Jak daleko se zvládneme takto společně pohybovat, aniž by jediný papír spadnul.

 

Otázky k reflexi:

  • Jak jsme se ve hře cítili?
  • Co vás napadlo, když dal učitel pokyn k pohybu?
  • Věřili jste, že to společně zvládnete?
  • Vadilo mi, když někomu papír spadnul?
  • Jak jsem se cítil v okamžiku, kdy papír spadnul mě?

 

 

TH 12 - Co nám pomáhá

 Mrkaná

Časová dotace: 10 min

Cíle a témata:

  • rozehřátí a propojení skupiny
  • trénink pozornosti a postřehu

Cílová skupina: 3. - 9. třída

Utvořte se žáky kruh a vysvětlete jim, že tak jako se procvičují svaly, je potřeba procvičovat i pozornost, a to především předtím, než se budeme na něco soustředit. K tomu může sloužit tato zábavná hra. Hraje se ve dvojicích. Jeden z dvojice si dřepne čelem dovnitř kruhu. Druhý stojí za ním s rukama za zády a dívá se na záda dřepícímu. Určete, kdo bude rozehrávač.

Rozehrávač má za úkol mrknout na nějakého dřepícího a ten musí rychle uskočit, aniž by se ho stojící stačil dotknout. Pokud se mu to povede, sedne si před rozehrávače a rozehrávačem se stane opuštěný stojící, který svého dřepícího neuhlídal. Pokud stojící chytne dřepícího, role si vymění.

 

Strom třídy

Časová dotace: 35 min

Cíle a témata:

  • pojmenování pozitivní vlastnosti každého žáka
  • vizuální zpracování kvalit, které mohou podpořit třídní atmosféru
  • zapojení všech do společného procesu

Pomůcky:

  • 2 flipchartové papíry spojené dohromady
  • fixy
  • barevné nebo bílé papíry A4
  • lepidlo/ papírová lepící páska

Cílová skupina: 3. - 9. třída

Vyzvěte třídu, aby vybrala někoho, kdo namaluje na velký papír (2 flipové papíry) konturu listnatého stromu bez listí - kmen a větve. Každý žák si na papír A4 namaluje list, který vybarví a vystřihne. Poté si všichni vepíší do svého listu jednu svojí dobrou vlastnost, kterou mohou podpořit dobré fungování třídního kolektivu. Když mají všichni hotovo, sedněte si do kruhu, společný strom je uprostřed na zemi. Každý žák přečte svoji vlastnost a přilepí svůj list na strom. Může ještě popsat, jak může jeho dobrá vlastnost podpořit třídu. Můžete pak společně shrnout, o jaké vlastnosti se třída může opřít, které z nich se třeba opakují a které z nich jsou jedinečné.

 

Otázky k reflexi:

  • Jaké další dobré vlastnosti by mohly podpořit naši třídu a nejsou na našem stromě?
  • Jak jste se stromem třídy spokojeni?

 

Poznámka

Pro děti s OMJ je možné připravit na tabuli výčet různých vlastností v češtině a dopředu je s nimi projít nebo je nechat použít překladač. Je možné, že některé děti nebudou umět najít svoji dobrou vlastnost. Oslovíme třídu, aby pojmenovala pozitivní vlastnosti, které dotyčný má. Může si z nich vybrat. Vždy může přispět i učitel.

 

 

 

Zpět

Kontakt

Fórum pro prožitkové vzdělávání

Zapsaný ústav, IČ: 027 61 181

Vášova 265/19, 103 00 Praha 10

info(zavináč)forumppv.cz

T: +420 777 140 494

Podpořte nás

Pro naši neziskovou organizaci je velmi důležitý transparentní způsob jejího financování. Pro tento účel jsme zřídili účet u ČSOB 267583161/0300

Děkujeme Vám!