Pracovní list > Integrace dětí
Integrace dětí s jazykovými a kulturními odlišnostmi

Pracovní list

Pro následnou práci s dětmi po edukativním představení

 

TÉMA  Integrace dětí s jazykovými a kulturními odlišnostmi

PŘEDCHÁZEJÍCÍ EDUKATIVNÍ PŘEDSTAVENÍ  Budu tady doma?!

ČASOVÁ DOTACE  45 minut

 

 

Cíle

  • Uvědomění si přínosů a obtížností, které nám příchod ukrajinských dětí přinesl
  • Posílit schopnost spolupráce v týmu
  • Uvědomení si důležitosti vzájemné podpory

 

 

Aktivita 1  Brainstorming viděného

Navázání na zážitek, oživení tématu

Časová dotace aktivity  5 minut

Průběh aktivity

Děti sdílejí, co si z programu zapamatovaly, co je první napadá, učitel vše zapisuje na tabuli.

Pokud děti nezmíní něco podstatného, učitel to sám doplní:

  • tolerance, podpora
  • důležitost domova, rodiny
  • pocity vykořenění, ztráta

 

 

Aktivita 2  Práce ve skupinách po cca pěti dětech

Časová dotace aktivity 10 minut

Průběh aktivity

Ve skupinách mají děti za úkol sepsat změny, které se od příchodu ukrajinských dětí udály:

  • Co se u nás ve třídě změnilo.
  • Co je teď lepší, co jsme se naučili, v čem jsme se posunuli.
  • Co se naopak zhoršilo, co se nám nedaří, v čem se necítíme dobře

Každá skupina si zvolí jednoho zapisovatele, jednoho mluvčího. Tato aktivita může generovat témata, na kterých může učitel s dětmi pracovat, například v následných třídnických hodinách.

 

 

Aktivita 3  Prezentace práce ve skupinách

Časová dotace aktivity 10 minut

Průběh aktivity

Mluvčí každé skupiny přednese ostatním, k čemu skupina dospěla. Učitel shrne spolu s dětmi, na čem se skupiny shodly, co třída vnímá podobně, nebo jestli jsou zde naopak nějaké výrazné odlišnosti.

 

 

Aktivita 4  Zveleb naši třídu

aneb aktivita na posílení spolupráce – když se vzájemně podpoříme, tak jde vždycky všechno líp

Časová dotace aktivity 15 minut

Cíle a témata Zkusit si vlastními slovy popsat, v čem spočívá převzít odpovědnost za prostřední, ve kterém společně trávíme čas

Průběh aktivity

Počítejte s 5 minutami na vysvětlení aktivity, 5 minut na její realizaci a 5 minut na reflexi.

  1. Každý dostane kartičku s úkolem, který má ve stanoveném limitu splnit. Nikdo nikomu neukazuje, co má za úkol, ani jak k němu chce přistoupit. Každý sám za sebe ve stanoveném čase splní svůj úkol nejlépe, jak dovede.
  2. Na všech kartičkách je stejný úkol: " Zveleb (uprav) naši třídu tak, abychom se tu cítili o poznání příjemněji". Můžete zvolit i jakýkoliv jiný obdobný úkol. 
  3. Poté se hádá, kdo měl jaký úkol a jak se s ním kdo vypořádal.
  4. Trik je v tom, že všichni mají stejný úkol. Tím se projeví rozdílné přístupy, vedoucímu ke stejnému cíli. 

Reflexe aktivity 

  • Kdy jste prokoukli, že mají všichni ten samý úkol?
  • Cítíte se teď ve třídě lépe?
  • Co dalšího může každý z nás během školního roku dělat, aby nám tu spolu bylo lépe?

V reflexi můžeme zmínit, že stejně tak, jako se můžeme starat o materiální, fyzické prostřední, může každý z nás přispět i ke zlepšení toho "nehmotného" prostředí, tedy atmosféry, klimatu třídy.

  • Co může každý z nás udělat pro to, abychom se tu společně cítili dobře, na úrovni vztahů?

 

 

Aktivita 5  Závěrečná celková reflexe

Časová dotace aktivity 5 minut

Průběh aktivity

Společná reflexe celého programu v rámci třídy, stručné sdílení dojmů mezi dětmi a reflexe nově nabytých znalostí a dovedností

 

 

 

Zpět

Kontakt

Fórum pro prožitkové vzdělávání

Zapsaný ústav, IČ: 027 61 181

Vášova 265/19, 103 00 Praha 10

info(zavináč)forumppv.cz

T: +420 777 140 494

Podpořte nás

Pro naši neziskovou organizaci je velmi důležitý transparentní způsob jejího financování. Pro tento účel jsme zřídili účet u ČSOB 267583161/0300

Děkujeme Vám!